چاپ        ارسال به دوست

ویژگی بدیع داروی ضدسلی جدید

محققان دانشگاه اوتاگو به وجود یک ویژگی بدیع در داروی ضدسلی جدید پی بردند که می تواند به تولید داروهای بیشتر جهت درمان کشنده ترین بیماری عفونی جهان کمک نماید.

از منظر جهانی، سالانه حدود 7/1 میلیون مرگ و میر در نتیجه ابتلا به سل اتفاق می افتد که به افزایش سل مقاوم به دارو نسبت داده شده است.

پروفسور گرگ کوک (Greg Cook) استاد دانشگاه اوتاگو، دپارتمان میکروبیولوژی و ایمونولوژی به همراه دکتر کیل هاردز (Kiel Hards) فلوشیت پست دکترا، از میان داروهای ضدسلی جدید که بیش از 40 سال است مورد تایید قرار گرفته اند بداکوئیلین (Bedaquiline) که تحت عنوان تجاری سیرتورو (Sirturo) فروخته می شود را مورد آزمایش قرار دادند.

پروفسور کوک توضیح داد "  Bedaquilineاولین داروی جدیدی است که پس از 40 سال جستجو جهت یاقتن داروهای مؤثر برای مبارزه با سل تولید شد و تنها داروی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) در سال 2012 می باشد".

"اما یک دارو به اندازه کافی برای معکوس کردن سکون 40 ساله در توسعه ترکیبات دارویی کافی نیست. بنابراین، آزمایشگاه ما به طور فعال در جستجوی یافتن داروهای ضدسلی جدید برای بهتر کردن Bedaquiline و بسط گزینه های درمانی موجود برای کمک به پزشکان در سراسر جهان می باشد.

به منظور تولید و توسعه داروهای بهتر برای مبارزه با سل، دکتر هاردز  می گوید " مهم است که در وهله اول بدانیم چرا Bedaquiline داروی بسیار خوبی است".

دکتر هاردز توضیح داد "امیدوارکننده ترین جنبه این دارو، توانایی آن در کاهش مدت زمان درمان به هشت هفته می باشد. Bedaquiline قدرت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس برای تولید انرژی را مختل می کند".

" آنچه ما کشف کردیم این است که این دارو دارای فعالیت یا ویژگی دومی است که ممکن است توضیح دهد چگونه می تواند سلول های غیر تکثیری را از بین ببرد. این فعالیت دوم ( که یونوفوریک (ionophoric) نامیده می شود) حرکت یا بسته شدن مسیر یون ها در سراسر غشای مایکوباکتریومی را درگیر می نماید که منجر به تخریب گرادیان های یونی حیاتی و مورد نیاز برای رشد و بقاء می شود".

به طور بالقوه یافته های این محققان که به تازگی در نشریه بین المللی " Proceedings of the National Academy of Sciences " ایالات متحده امریکا به چاپ رسیده است می تواند برای سایر آنتی بیوتیک ها انشعابات بیشتری به همراه داشته باشد؛ همانطور که می توان گفت که بسیاری از آنتی بیوتیک های دیگر با این مکانیزم کار می کنند.

او گفت " ما اعتقاد داریم که چنانچه خواص مشابه یونوفور را به مسیر دارویی مشابه با Bedaquiline اضافه نماییم، می توانیم داروهای ضد سلی موثرتری را طراحی نماییم.

الکتریسیته بیولوژیکی که این یون ها به طور معمول ایجاد می کنند، کلیدی برای تولید انرژی و مجموعه ای کامل از سایر فرایندهای مهم سلولی است. پیش از این مشخص شده بود که اختلال در گرادیان این یون ها برای مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کشنده است، اما پیش از Bedaquiline هیچ داروئی وجود نداشته که بتواند این کار را انجام دهد در حالی که برای انسان ها نیز بی خطر باشد.

پروفسور کوک گفت "امروزه کشف خواص جدید دارویی موضوعی است که به ندرت به آن پرداخته می شود زیرا محققان غالبا روی هدف اولیه یک دارو تمرکز می کنند و در اکثر موارد، اثرات ثانویه و منفی داروها نادیده گرفته می شود.

وی در ادامه تشریح کرد"یافته های بعدی معمولا امیدوارکننده هستند اما، در مورد Bedaquiline ما متوجه شدیم که یافته های پیشین نتوانستند مشخص کنند که این دارو  چگونه می تواند سلول های غیر تکثیری را از بین ببرد و بنابراین ما برای یافتن جواب این سوال به این مطالعه پرداختیم".

"بسیاری از محققان اکنون توجه خود را به این مسئله معطوف نموده اند که چگونه ترکیبات ضد میکروبی واقعا باکتری را می کشند تا از این طریق راه های جدید مرگ سلولی را کشف نمایند. این کار پتانسیل بسیار بالایی برای تولید ترکیبات ضد میکروبی جدید را عرضه می نماید".

محققان دانشگاه اوتاگو، محققان پیش رو در این پژوهش بودند اما، محققان دانشگاه تکنولوژی هلند، دانشگاه ایلینویز در ایالات متحده و دانشگاه وریج آمستردام نیز در این پژوهش مشارکت داشتند.

این پژوهش از سوی صندوق مارسدن (Marsden)، انجمن سلطنتی و مرکز موریس ویلکینز برای تشخیص مولکولی (Royal Society and the Maurice Wilkins Centre for Molecular Biodiscovery ) از نظر مالی حمایت شد.

٠٩:٠٣ - سه شنبه ٢ مرداد ١٣٩٧    /    عدد : ٦٤٩١٩    /    تعداد نمایش : ٢٧